onsdag 16 november 2011

Batman: Arkham City Review

Det har tagit ett tag med jag har verkligen inte haft tid att skriva denna efterlängtade review (det har ju kommit sådär en 8-9 nya AAA-spel, så det är inte konstigt att det är hektiskt).
I Batmans senaste äventyr flyttar han ifrån Arkham Asylum ända in till Gotham, där en stor del av staden har blivit ett enormt fängelse och en förlängning av Arkham Asylum, kallad Arkham City. Den som har fått igenom denna ganska banala idé är ingen mindre än Hugo Strange, som gör sin debut i ett Batman-spel. Han styr Arkham City med järnhand och de fångar som inte gör som han vill blir antingen brutalt torterade eller så försvinner dom helt.

Det hela börjar med att Bruce Wayne kampanjar för att stänga hela Arkham City och göra om det till en del av Gotham igen, vilket inte uppskattas av Hugo. Han blir instängd i Arkham City tillsammans med alla brottslingar och får som ni kan tänka er kämpa en del pga sin rikemansstämpel. När man väl fått tag på all sin batgear senare så börjar dock det roliga, med intensiva fighter, detektivarbete samt möten med kända masterminds som Jokern, Pingvinen, Two-Face, Catwoman (som även är en spelbar karaktär i vissa delar av spelet).

Hela den nya delen av Gotham/Arkham är enorm, och det finns sidouppdrag i nästan varenda gränd. Batman börjar med nästan alla gadgets som man fick tillgång till i första spelet, men ju längre man kommer så låser man upp allt fler intressanta och strategiskt användbara saker. Till exempel så får man börja med en smoke pellet som kommer mycket väl till pass ifall fiender med vapen ser dig och börjar skjuta. En annan ny sak som nästan var ett måste för att det inte skulle ta 1000 år att ta sig från punkt A till punkt B är att man kan segla runt i luften med sin cape. För att göra saker och ting ännu bekvämare så kan man använda Batclaw'n till att ta tag i kanter på hustak, statyer och låter dig ta dig upp från i princip vilken position som helst. Efter att ha gjort några sidouppdrag så får man tillgång till en uppgraderad version av den, som gör att om man trycker hoppknappen två gånger medans man är på väg mot en kant med batclaw'n flyger man iväg med en jäkla fart istället för att bara stanna på taket. Detta gör det möjligt att ta sig från ena sidan Arkham City till den andra på bara några minuter.

Freeflow-combatsystemet återvänder även i detta spel, men denna gång ännu mer tweakad. Precis som det första spelet så gör detta systemet att alla fighter kändes genuint häftiga, att man helt enkelt känner sig som Batman som flyger mellan fiender, kasta bataranger eller snor vapen från fiender med Batclaw'n.

Grafik: Grafiken från ettan hänger även den med i tvåan, med ruskigt snygga animeringar hos alla karaktärer. Hela den nya staden är även den mästerligt ihopsatt med detaljer överallt som får den att verkligen kännas levande, och alldeles sådär lagom mörkt som Batman-serier/spel ska vara.

Ljud: Rösterna är mästerligt utförda, och Mark motherfucking Hamill gör en comeback även till detta spelet (även fast han sa att det förra spelet var sista gången han gjorde Joker's röst). Och vilken insats, ännu en gång. Alla ljud från staden och samtalen man kan tjuvlyssna på mellan banditer gör att man känner en samhörighet med staden samtidigt som man swishar förbi gatlyktor upp mot hustaken.

Gameplay: Helt fantastiskt! Har aldrig nånsin spelat ett superhjältespel som fått en att verkligen känna sig som den man spelar en superhjälte. Allting flyter, alla takedowns som går att göra är mästerligt gjorda och variationen med combos och finishers är helt häpnadsväckande. Detta klassar i alla fall jag som ett av de bästa combat-systemen som jag nånsin har testat. Man vill helt enkelt inte sluta ge sig på bovar och banditer, även om dom har vapen och tillhyggen (även om dom faktiskt inte har en chans mot gamle goe Batman)

Betyg: 10/10. Det här är ett sådant spel som man bara måste spela om man antingen gillar spel eller Batman. Eller egentligen, om man vill ha en upplevelse utöver det vanliga så skulle jag vilja rekommendera detta till alla som, om endast en enda gång i alla fall, önskat man vore Batman så MÅSTE ni helt enkelt spela detta spelet.